Sprog

Sammenhæng

Special SFO'erne skal fremme børns sproglige, æstetiske og kropslige udtryksformer.

Mål:

Give børnene mulighed for at udvikle deres sprog gennem leg og dagligdags aktiviteter.

Udfordrer børnene til sproglig kreativitet, til at udtrykke sig på forskellige måder og ved hjælp af forskellige kommunikationsmidler.

Anvende TEGN TIL TALE – for de børn hvor det er deres kommunikationsform.

Medvirke til oprettelse af et TEGN TIL TALE miljø.

Støtte og udvikle børns interesse og nysgerrighed for tegn, symboler, bogstaver, tal, rytmer, rim og remser.

Fremme børnenes positive sprogbrug.

Tiltag:

• Lære barnet almindelig pæn omgangstone, og belyse overfor barnet, hvilken betydning grimt sprog kan have på andre
  • Lære barnet at fortælle om sine oplevelser og sætte ord på sine følelser, igennem dets verbale sprog i stedet for at udvise fysisk negativ adfærd
  • Arbejde med teater, rollespil, billede, video og musik
  • Lytte til barnet og lære barnet at lytte til andre
  • Bruge anerkendende kommunikation
  • Give barnet mulighed for højtlæsning

Tegn:

• At sproget udvikler sig hos barnet, samt hører udviklingen igennem den måde barnet kommunikere til / med andre
  • At barnet løser / håndtere konflikter
  • At barnet spontant bruger musik og drama
  • Et mere nuanceret sprog
  • At barnet bliver bedre til at tænke abstrakt og give symboler og tegn en betydning

Evaluering:

• Der evalueres på teammøder i klasserne, på møder vedr. elevplanen og på pædagogmøder.